فرصت‌های صرفه جویی در بخش ادارات

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: فرصت‌های زیادی در بخش ادارات برای صرفه جویی وجود دارد.
فرصت‌های صرفه جویی در بخش ادارات

به گزارش برق نیوز، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق اظهار داشت: مصرف بخش ادارات در کشور سالانه نزدیک به ۱۴ هزار میلیون کیلووات ساعت است و سهم بخش اداری از مصرف برق کشور درساعات پیک بیش از ۳ هزار مگاوات است.

یاقوتی با بیان اینکه “فرصت‌های زیادی در بخش ادارات برای صرفه جویی وجود دارد”، گفت: سرمایش، روشنایی و سایر تجهیزات و ملزومات اداری، فرصت‌های خوبی برای صرفه جویی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه دولت، ادارات موظف به کاهش مصرف برق خود شده اند، افزود: براساس مصوبه دولت تاکید شده است که ادارات موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و ۶۰ درصدی در خارج از ساعات اداری شده اند.

یاقوتی ادامه داد: انتظار می‌رود در سال جاری شاهد کاهش هزار مگاواتی مصرف ادارات در ساعات کاری و دو هزار مگاواتی در خارج از ساعات کاری باشیم.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق تصریح کرد: در سال گذشته صنایع با همکاری خوب خود، سهمی ۸۰۰ مگاواتی در کاهش پیک داشتند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در خصوص سهم هر بخش تجهیزات در مصرف برق ادارات نیز گفت: حدود ۶۰ درصد از مصرف برق بخش اداری در فصول گرم سال، مربوط به سیستم‌های سرمایشی است و به همین دلیل بخش قابل توجهی از صرفه جویی در مصرف برق با استفاده صحیح از وسایل سرمایشی به دست می‌آید.

یاقوتی از روشن کردن سیستم‌های سرمایشی در ساعات مناسب و خاموش کردن آن‌ها قبل از اتمام ساعات اداری به عنوان راهکار‌های کاهش مصرف انرژی خبر داد و گفت: ادارات موظفند سیستم‌های سرمایشی خود را روی دمای ۲۴ درجه تنظیم کنند.

وی از دستگاه‌ها و ملزومات اداری از قبیل کامپیوتر، پرینتر، اسکنر و… به عنوان دومین گروه مصرف کنندگان یاد کرد و افزود: ضروری است تنها زمانی که به این تجهیزات نیاز داریم آن‌ها را روشن کنیم و در غیر این صورت این تجهیزات در حال آماده به کار (استندبای) قرار گیرند و یا در صورت عدم استفاده از این تجهیزات آن‌ها را خاموش و از مدار خارج کنیم.

یاقوتی با بیان اینکه “روشنایی به عنوان دیگر مولفه تاثیرگذار در مصرف برق بخش اداری است”، گفت: خوشبختانه در این فصل از سال حداکثر روشنایی را به صورت طبیعی برخورداریم، بنابراین با کاهش استفاده از روشنایی لامپ‌ها می‌توانیم مصرف خود را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ساختمان‌های اداری براساس الزامات ابلاغی باید مولد خود تامین داشته باشند؛ استفاده از مولد‌های خودتامین می‌تواند به صرفه جویی در مصرف برق کمک کند.

مدیر کل امور انرژی و مشتریان صنعت برق تصریح کرد: ادارات با مصرف صحیح در این سه بخش می‌توانند حتی بیش از میزان ابلاغی، مصرف خود را کاهش دهند.

وی افزود: راهکار‌های دراز مدت و کم هزینه مانند استفاده از تجهیزات سرمایشی کم مصرف با کارایی بالا، استفاده از عایق کاری، بهره گیری از پنجره‌های دوجداره، استفاده از پرده، تعویض لامپ‌های پرمصرف و یا تعویض تجهیزات پرمصرف، تبدیل تجهیزات گرمایشی برقی به گازی وجود دارد که در طولانی مدت موجب صرفه جویی و بازگشت هزینه برق در ادارات خواهد شد.

منبع : برق نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجوی پروژه ها

عضویت در خبرنامه